اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 21708
1395/04/28 - 09:00
درمان اولین فرد بالغ مبتلا به لوکمیا با استفاده از پیوند سلول های بنیادی

تکسان چاک اولین فرد بالغ در ایالات متحده است که پیوند سلول های بنیادی جدیدا مدیفه شده ای را دریافت کرده است. در این پیوند از سلول های خونی به صورت ژنتیکی مهندسی شده یکی از اعضای فامیلی وی استفاده شده است.

به گزارش بنیان به نقل ازstem-cells-news، این سلول های خونی به صورت ژنتیکی مهندسی شده از پسر وی پیوند شده است و پسر وی این سلول ها را هدیه برای نجات جان پدرش می داند.

در سال 2013 بود که تکسان برای یک چک آپ معمولی سطح کلسترولش به پزشک مراجعه کرد اما پزشکان دریافتند که به سندرم میلودیسپلازی یا پره لوکمیا مبتلا است. در سال 2014 وی مبتلا به لوکمیای میلوئید حاد(AML) تشخیص داده شد. معاینات بیشتر نشان داد که وی دچار موتاسیون در ژنی به نام IDH2 است که منجر به تولید پروتئینی غیر طبیعی در بدن می شود که منجر به رشد سلولی بیش از حد می شود. هدف قرار دادن این موتاسیون و توقف تولید پروتئین غیر طبیعی می تواند به درمان این بیماری کمک کند. محققین از درمانی به نام AG-221 برای تکسان استفاده کردند و طی آن وی به مدت هشت ما روزانه چهار قرص استفاده کرد و مشاهده شد که بهبودی معناداری در وضعیت وی صورت گرفت. این امر وی را برای استفاده از پیوند سلول های بنیادی مهیا کرد. برای جلوگیری از رد پیوند و بروز GVHD، آن ها از سلول های بنیادی مشتق از فرزند وی استفاده کردند. در حال حاضر وی علایمی از بهبودی را نشان داده است و هیچ گونه عوارض جانبی را نشان نداده است. محققین امیدوارند که برای اولین بار یک فرد بالغ در آمریکا بتواند از مزایای سلول درمانی برای درمان لوکمیای میلوئید حاد استفاده کند.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved